Sunday, February 27, 2011

February crazyness

This month is the busiest month ever setakat ni...too much things to do in a too little time..3 weeks in a row memang xduduk rumah..After the writing retreat, and trip to PITC plot survey, I am assissting visiting researcher from Australia..Dr Alan. N Andersen.. He is actually my trainer during my short crash course in Australia..So datang sini untuk visit me n our site la..He's here from 21-26 Feb..I tell you, melayan kedatangan pelawat memang memenatkan..

Ni la Dr Andersen. Photo credit to CSIRO
Sape Dr Andersen ni sbenanye?..haa..meh cni I cerita sket..He is Chief Research Sceintist of CSIRO Darwin, Australia. HE speciealizes in tropical savannah management, ant community ecologyand invertebrates as indicators of ecosystem health. SO kirenye die ni mmg power pasal forest ecology la..especially kt Australia..

So untuk memenuhkan aktiviti beliau ketika di sini (skemanye aku), aku pon bawak la die g few sites kt Malaysia. Kt bawah ni adalah ringkasan adventure ktorang..hehe

Isnin, 21 Feb 2011

First and foremost, mestila ke PITC..tempat tanah tumpah darah dan keringatku..hikhikhik..Tp biase la, formaliti sume kejadahnye, kne la bawak jumpe bos dulu kn..tung tang tung tang, kul 2 ptg, our journey begin..

Dengan bantuan Rozaimi dan abg Jamil as pemandu sampai la kt kem PITC adalah kul 10 mlm..Sebab dah seharian Dr ni xtido, die mmg sangat2 x sabar untuk tido..tp aisehman, die xbawak sleeping bad..menggagau la mencarik sleeping bag or comforter tuk die..sib baik la ade harta2 wakaf yang tinggal kt kem 2..dpt la bagi kt die..dan die pon tido la dengan amannye..hehe

Selasa, 22 Feb 2011

Pagi2 lg die dh bgun (sbb time difference ngan Malaysia kot)..sib baik la die ni xbanyak songeh cm strngah researcher..tum tam tum tam, lpas brekfes yang disediakan abg paiman n harry, ktorang pon bergerak la ke hutan..masuk plot 3, 4, 5 dan jgak 12..Walaupon xberape nk teruk plot2 yg aku bawak, disebabkan die ni pencarik semut (cm aku jgak), so lame la jgak ktorang melepak kt setiap plot..yg paling best, die akan menguji ke"tererran" aku mengID species semut..yang buat aku kmbang idung, die byk kali salah ID..die ckp species lain tp aku ckp species lain..byk kali, aku yg menang..(xsia2 projek anto aku g berguru ke Jepun ngan Yamane sensei..hikhikhik)..Agak2 dlm kul 4 ptg, ktorang pon bergerak la balik ke kem..








Malamnye, aktiviti bersama2 org asli..die ni mmg suke nk tau pasal org asli..so kebetulan kt kem ktorang, ade org asli yang keje ngan team Harvesting, so die ckp ngan aku, nk tnjuk slaid2 gambar negara die..so disebabkan die xreti lgsg nk bercakap bahasa melayu, cube teka sape jd translaternye?..msti la aku..haha!!..tp overall, slaid presentation die mmg best..org asli pon gelak2 tgk gmba babuk (=awek2) australia..

Rabu 23 Feb 2011

Ari ni perjalanan balik dari PITC ke Hotel..sebab site ktorang mmg jauh, amik mase 7 jam untuk sampai, so sepanjang masa perjalanan aku diuji dengan ujian Sejarah, Antropologi, Perlembagaan dan Geografi..Mmg mencabar minda..ni aku fail..byk yg jwapan aku adalah I am not sure, I don't know dan yang sewaktu dengannye (malu gler siot)..nanti dlm entry seterusnye, aku cite plak soalan2 yg aku kne tnye ngan omputih ni..

Khamis 24 Feb 2011

Awal2 pg (8 pg OK!) aku dh tercangak kt hotel tuk jemput die ke FRIM..target ari ni, nk ke Pasoh..Sebelum 2, byk Dr Alan ni jumpe Dr Saw (Pengarah Bahagian) and Dr Christine..agak2 sejam dorang borak2..perjalanan ke Pasoh pulak bermula..Kali ni aku bwak assisstant2 kesayangan aku, Awe n Cena..

Perjalanan hampir 3 jam jgak..tuk korang g xtau, Pasoh ni adelah satu kawasan felda kt N.Sembilan. Terletak kt Simpang Pertang, Jempol, kawasan ni di dominate oleh kawasan Felda..n yang menariknye, kt kawasan ni, ade satu hutan simpan yang dikelilingi kelapa sawit..kawasan ni FRIM jadikan satu daripada ktorang punya tapak penyelidikan yang dikenali sebagai Stesen Penyelidikan FRIM Pasoh..

Jumaat 25 Feb 2011

The second last day of Dr Andersen's visit, we utilize his expertise by having a more serious discussion about work and possible collaboration. Ye la, dh bpe hari kt Malaysia, so he have a better understanding on our forest and his ideas might benefit us in future. 

Disebabkan kita ni host yang baik, xkn la nk bg guest kita stress sepanjang hari kn..ptgnye, we brought him to one of the main attraction of Selangor..mane lagi kalau tak ke Kuala Selangor. Tempat-2empat yang dilawati adalah Bukit Melawati (melawat spiky monkeys=silverleaf monkeys), Dinner @ Pasir Penambang dan tentunya boat ride for firefly at Kampung Kuantan..Terkejut die tengok kelip2 yang kita ada..something yang die tak pernah tengok sebelum ini..hikhikhik


Surrounded by Silverleaf monkey 2 Bukit Melawati


Petang di Kuala Selangor


Dried Chili Bamboo Clamps@ Pasir Penambang Kuala Selangor

Boat ride to see firefly @ Kampung Kuantan



Sabtu, 26 Feb 2011

Bak kata orang, dah bawak pelawat merata2, xkn la xbawak kt laman sndiri kn..so memandangkan hari ni adalah hari last Dr Andersen kt cni, I've organized a guided tour to FRIM (Thanks Wan for helping).. With our experienced guard, MR Ang (ex FRIM staff), we went to FRIM's trail and explore the treasure that we have at our own backyard. Sib baik la ade Mr Ang sebab aku mmg xtau nk explain ape pon pasal FRIM ni..especially pasal pokok..knfem kantoi..Highlight of the tour mestila crown shyness..To complete our trip, we had a lunch @  Malay Tea House

Mr Ang, our guide explaining something about the herbs of FRIM

Crown Shyness @ FRIM

After the trip to FRIM, it's time to say good bye. I send Dr Andersen to KLIA at around 5 pm.  Surprisingly, he gave me a half dozen of mini soap that we bought during our lunch just now.. I thought he bought it for his family (Thanx Alan!).
Hand made mini soap. Present from Alan

It's an eye opening experience. Taught me how to handle a visitor. It took a lot than just jalan2. We must be prepared and always creative to entertain our guest. So next time I receive a guest, I'll be more prepared.

A shot @ KLIA 

Bye Alan, till we meet again..:-)

No comments:

Post a Comment