Thursday, October 15, 2015

The arrival of the second addin

KA day before arrival, actually dah dapat false alarm..lunch hours teringin sgt2 nak makan sushi..so sebab ari ni xdak geng lunch, pegi sushi king sorang2..lepas dah selesai bantai bento n sushi, tibe2 perut rasa sakit..contraction dtg..teduduk kau..lame jgak la terduduk kt sushi king tu..kumpul kekuatan sikit2, bgun pegi kereta n drive balik..sampai kt ofis, contraction tak brenti2..ehh, nak branak ke ni?..buat xlayan je..sempat la siapkan keje ape yg patut..poster pon sempat siapkan..kiki..
On the way balik ofis still rasa the contraction, inform kt en husband and dia pon dh ready kt umah nak pick up aku pegi hospital..dah call ayah minta tolong amikkan Muiz bawa balik KKB..tp, sampai je umah, ehh tak sakit dah..main2 je ke ni?..contact my gyane Dr suraya @ UKMSC..she said kalau contraction persist, pegi PAC terus..otherwise, jumpe esok sbb mmg ada check up appt pon Jumaat tu..
So sejak sampai umah sampai la esoknye xda ape pon..ish, main2la contraction nihh..esoknye lepas hntar muiz tadika, kami pegi UKMSC untuk check up..masa check up, Dr Suraya cakap, nak check bukaan sbb smlm I ada complain regular contraction..check2 je dr suraya ckp, eh, u dah 4cm ni..nak besalin hari ni x?..aku cm haaa?..nak besalin ari ni ke?..boleh laa..Dr Suraya arranged for our check in and lepas tukar baju etc, we make our movevto the labor room..the same labor room as Muiz
At around 11 am, Dr Suraya came to labor room and aircketuban dipecahkan..1 hour 1cm journey begins..so by theory agak2 kul 4 akan besalin la..
Dr Suraya said she will come and review me at around 4 kalau xbesalin lg..menunggu la dalam labor room tu..tp kali ni, walaupun air ketuban dah pecah, tp baby rilek ja dalam perut..xdak pon merengkok2 cm nak patah pinggang..ibu siap boleh main telepon..kalau time muiz dulu, telepon mmg dah tercampak mana tah sbb dok menahan sakit..haha
By kul 4, Dr Suraya came to review..progress poor..still 4cm wlpn dah 5 jam..so Dr Suraya suggest untuk start procedure to induce..dengar je perkataan induce, aku terus request epidural sbb org kata induce ni berkali2 ganda dari normal delivery..
upon my request, doktor pon arrange for my epidural pnya procedure..my anaest is Dr Muhammad and in  half an hour, procedure selesai n nurse start to induce..patut la ramai yg nak amik epidural..mmg tak rasa apa..rilek je lepas induce..siap boleh tdo lg sekejap..tp kejap je la..around 6pm, tibe2 rasa cm epidural tu rakda fungsi pon..tekan byk kali butang epidural tu still rasa sakit..ehh, kenapa plak ni..panggil nurse, ckp kt nurse sy rasa sakit la..dia tnya,sakit nak berak ke mcm mana..aku ckp sakit rasa nak berak..dorang check bukaan.. eh, dah full dilate ni..stop machine dulu..panggil doktor..pas dorang stop machine tu, eh xde rasa sakit pon..boleh main on off eh mnde ni..
Nurse pon prepare all the equipment..by the time semmua ready, Dr Suraya pon sampai..once she arrived baru la aku tau yg dorang kc aku dose paling tinggi tuk induce..patut la cepat wei..kalau xamik epidural mau separuh mati kot rasanya..ke sbb aku amik epidural so dorang rasa baik kc dose paling tinggi?..ok..ready..start balik induce..sakit pon dtg balik cm nak mati..tp differencenya untuk branak kali ni sbb induce, sakitnya berpanjangan..so aku xtau sebenanye bilq yg aku nak push..cuma ikut je bila doktor n nurse ckp push, aku push..push punya push, baby xmau keluar..ada one time tu aku push sampai abis napas n aku brenti..doktor suh sustain lg abb kepala dah keluarvtp masuk balik sbb aku brenti..dah nak putus,nyawa dah..nak push cmno lagi..to a point yg doktor kc aku one last time tuk push..suh aku amik napas byk2..rilex n give my all (dah cm tajuk lagu dah plakk)..and alhamdulillah..my second addin has safely arrived ar 6.28 pm weighing 3.58kg..
Itulah ceritaku dan kelahiran addin kedua..a totally different experience than the first addin..but alhamdulillah semuanya selamat dan selesai..

No comments:

Post a Comment