Wednesday, April 17, 2013

Baby stuff

As the baby is coming very soon, mothers will be one of the busiest person in the world. what to do..to buy..and since this is my first experience, of course I am freaking out!!..but..luckily la sekarang zaman dah canggih..semua pon ada di hujung jari..alhamdulillah..

so ape yang perlu dibuat?..first and foremost, sila gugel newborn checklist tuk memudahkan anda mendapatkan idea apa yang perlu disediakan untuk baby.. jgn risau..mmg byk ade kt online..omputih pnya checklist sampai la melayu punya checklist..ikut selera kita la nak pilih yang mana tuk jadi panduan..For me, I found that checklist yang dibuat by mypermatahati is the best. siap ada list barang tuk bawak g hospital, berpantang dan brg keperluan baby..so nnti korang download la sendiri ek..

lepas dah dapatkan senarai di hati, boleh la mula sit dawn untuk listkan bharga barang2 yang korang nak beli ek..sila maklum yang barang-barang baby bukan murah2 anak tau skrg..stroller, car seat, baby cot..blablabla..sume main ribu riban (begantung kat brand yang korang nak la jugak la kn)..cm aku, since hubby dah ckp awal2 die nak atleast 6 org, I vote for quality..plannye, nak beli sekali n pkai bertahun2..smpi baby yang last..ehehehe..

Initial plan is nak borong everything kat expo baby..lots of my friends said that barang baby kt expo murah2..indeed!..especially baju ngan pampers but for others, kne tengok2 jugak tau..so think before you buy..ape yang aku buat, mase 4 month of my pregnancy, I went for window shopping at one of the expo..tetapkan hati n iman tak beli ape2 pon..misi utama, nak tengok harga..believe me, harga barang kt expo akan lebih kurang sama je walau mane pon expo yang korang pegi :-)

Dah tau sket2 harga market, aktiviti mengugel adalah teman baik aku..hehehe..and percayalah, byk online butik yang bg harga yang extremely murah compared to kedai kt expo..ye la, kt expo, dorang kne bayar tapak, bayar pekerja..sume 2 kos kn?..antara websaite baby yang populer, onebabyworld ngan mybbstore. dua website ni mmg byk bagi aku ilmu tuk kick start brg2 yang nak beli tuk baby..lepas dah agak2 estimate harga, baru la start blog walking.

TAPI, satu je masalah bile slalu sgt blogwalking..korang akan tends tuk jumpe mnda2 yang tak perlu but comel..n korang akan gatal nak beli..cm aku la..hahaha!..but luckily, hubby aku mmg sorang yang sgt wise pasal duit..so before nak beli ape2 aku akankne go through dia dulu..sebab dia kn banker aku..so sebelum nak beli, aku mmg kne soal siasat pasal keperluan brg. soalan hubby aku senang je...PERLU KE?..tp memandangkan jawapan die sgt susah nak bg, byk la jgak brg yang aku tak berjaya beli..huhuhuhu

Stakat ni, combination brg tuk anak kami adalah hasil aku blogwalking, facebooking, expo ngan kawan2 bg..alhamdulillah setakat ni, aku dah dapat most brg yang aku nak..nnti next entry aku share sket2 mane aku bli ek..

till then, think before you buy..

No comments:

Post a Comment